skip to Main Content
+36 30 2392424 Online előjegyzés Rendelő Rendelésünk május 10-től zavartalanul működik!

Probiotikumok és sport

Sporttevékenységet ne kezdjünk jól­lakottan, legalább két órával az étkezés után kezdjünk sportolni. A reggeli edzést se kezdjük üres hassal, néhány falat kön­nyen emészthető, gyorsan felszívódó táplálékot vegyünk magunkhoz. A meleg napokon különösen fontos, hogy könnyen emészthető, zsírszegény ételeket készítsünk vagy válasszunk magunknak.A folyadékpótlás talán a legfontosabb mindenki, különösen a sportoló számára. A meteorológiai körülményektől függően (hőmérséklet, páratartalom, szélerősség) akár több liter folyadékot is elveszít­hetünk néhány óra alatt, ezért már a sportolás megkezdése előtt, valamint a sporttevékenység alatt rendszeresen fogyasszunk folyadékot, igyunk 15-20 percenként 1-2 dl vizet, esetleg sportitalt! A sportitalokkal nem csupán folyadékot, ásványi sókat, de energiát (szénhidrá­tokat) is pótolunk, mely elhúzódó (több órás) sporttevékenység alatt igen lényeges. A szénsavas italok nem aján­lottak puffasztó hatásuk miatt; a rostos üdítőitalok sav és magasabb cukortartal­muk miatt gyomor-bélrendszeri mellék­hatásokat okozhatnak.Intenzív fizikai terhelés során az emberek jelentős hányadánál kelle­metlen tünetek jelentkezhetnek, pl. émelygés, hányinger, puffadás, görc­sös fájdalom, hasmenés.Ezen kellemetlen jelenségeket a helytelen táplálkozás, valamint a meg­erőltető fizikai terhelés során jelentősen csökkenő zsigeri vérellátás magyarázza. A bélfalban kialakult hypoxia ron­tja a bél nyálkahártyájának működé­sét, megbontja a bélflóra egyensú­lyát, és az immunrendszer működésé­nek átmeneti zavarát idézi elő. A jelen­séget a szakirodalomban “edzés utáni immunfunkció csökkenésnek” (PEIS= “post-exercise immunosup­pression” ) nevezik.Nemzetközi tanulmányok igazolják, hogy megfelelő probiotikus készítmé­nyek fogyasztásával ezen kellemetlen tünetek csökkenthetők.Rendszeresen sportolók 50%-nál az intenzív edzések után megjelennek kü­lönböző gyomor-bélrendszeri panaszok (gyomorégés, étvágytalanság, puffadás, hasmenés), valamint fertőzéses eredetű felső légúti tünetek (tüsszögés, orrfolyás, torokfájás), esetleg fertőzéses hasme­nés. Ezek oka többek között a belek vérellátásának csökkenése az edzés alatt, a megnövekedett stressz hormon szint, valamint a bevitt nagy mennyisé­gű fehérje. A tünetek megjelenését befolyásolja, súlyosbítja még az edzés magas intenzitása, az edzettségi állapot és az edzés alatti folyadékhiány (4%-os folyadékvesztésnél a bélfal keringése mi­nimálisra csökken).Mindezek megbontják a bélflóra egyensúlyát, így lényegesen romlik a tápanyagok felszívódása és az immun­rendszer fertőzésekkel szembeni véde­kezése (az immunrendszer sejtjeinek 70-80%-a a gyomor-bélrendszer nyál­kahártyájában található.)A tünetek kivédésére a vitaminok, ásványi anyagok és az edzés alatti 3-6 százalékos szénhidrát tartalmú sportital fogyasztása mellett javasolt a probi­otikus készítmények rendszeres hasz­nálata is.Az elmúlt évek kutatásai, valamint sportolókon Ecologic 326 nevű (Ma­gyarországon ProGastro Sport néven forgalmazott) készítménnyel végzett nemzetközi klinikai vizsgálatok iga­zolták, hogy a jótékony baktériumok rendszeres használata javította a tápa­nyagok felszívódását, az immunrend­szer működését, megelőzte a fertő­zések kialakulását, biztosította a zavar­talan felkészülést. 

Irodalom

www.progastro.hu 

1. Brouns, F., and Beckers, E. Is the gut an athletic organ ? Digestion, absorption and exercise. 1993.Sports Medicine 15 (4): 242­2572. Moses, F M.. The effect of exercise on the gastrointestinal tract. 1990. Sports Medicine 9 (3): 159-172.3. Payne, D. L., Welsh, J.D., and Claypool P.L. Breath hydrogen response to carbohydrate malabsorption after exercise.1983. Journal of laboratory and Clinical Medicine 102: 147-150 4. Knochel, J. P. Heat stroke and related heat stress disorders. 1989. Dis. Month 35:306­377.5. Moore, G. E., Blair Holbein, M. E., and Knochel, J. P. 1995. Exercise-associated col­lapse in cyclists is unrelated to endotoxemia. Medicine and Science ín Sports and Exercise. 27(9): 1238-42.6. Andrew Hamilton,Strategiesg to boost your natural immunity and keep infection and the effects exercise stress at bay 2004 .Nutritional Medicine, Peak Performance 194:8-11

Back To Top