skip to Main Content
+36 30 2392424 Online előjegyzés Rendelő Rendelésünk május 10-től zavartalanul működik!

Koleszterinszegény diéta

A koleszterinszegény táplálkozás napjainkban több szempontból is ajánlott, és nem csupán csak a betegségek kezelésében (pl. örökletes hyperkoleszterinemia) kerül szóba. A hazai lakosság koleszterinszintje ugyanis 5,5-5,7 mmol/l, ami a kortól és nemtől függetlenül elfogadhatónak tartott 5,2 feletti érték. A koleszterinszegény diétának fontos szerepe van a szív-érrendszeri betegségek megelőzésében. Kifejezetten diétás táplálkozás 6,5 mmol/l feletti értéknél kívánatos.
A diéta sarkköve, hogy a napi koleszterin bevitel felnőttek esetében 200 mg legyen, de semmi esetre se haladja meg a 300 mg-ot (gyermekek számára 150 mg ajánlott). Ehhez az étrend összeállításában következetes táplálékválogatásra van szüleség.
A napi energiatartalom nem kíván különösebb megszorítást, mértékét az egyén testtömege határozza meg. Az egyes energiát adó tápanyagok között a következő arányokat kívánatos megtartani:

  • fehérjebevitel 15%
  • szénhidrát 60-65%
  • zsírok 20-25%

A tápanyagok bevitelével kapcsolatban kívánatos a fokozott C-vitamin ellátás és a gazdag A-vitamin fogyasztás.
Jó hatású az ételek csökkent Nátrium tartalma és kedvező a magasabb Kálium és Magnézium bevitel. Mindezek a gyakorlati megvalósítás során azt kívánják, hogy kerüljük a zsíros ételek fogyasztását, az állati eredetű zsírokat helyettesítsük telítetlen zsírsavakat tartalmazó növényi olajokkal. Növeljük a koleszterinszintet csökkentő rostos ételek étrendbe állítását a zöldség¬gyümölcsfélék előtérbe helyezésével, valamint a korpatartalmú gabonatermékek, sütőipari termékek fogyasztásával.
A diéta betartásának kiindulópontja, hogy az ételkészítéshez felhasznált élelmiszeranyagok alacsony koleszterin tartalommal rendelkezzenek. 
Célszerű felhasználni: zöldség-gyümölcsfélék (kivétel szárazbab, borsó, lencse, aszaltszilva-gyümölcsölt, banán, szőlő, szilva, ananász, dió, mogyoró. Növényi olajok (napraforgó, szója, olíva) margarin. Alacsony zsírtartalmú tej 1,5% zsír/sovány tejtermék, aludttej, kefir, joghurt, túró. 20% zsírtartalom alatti sajtok (fura, köményes), sovány húsok.
Nem fogyaszthatók: különféle zsíros húsok- húskészítmények, belsőségek, sajtok, tojássárgája, tejtermékeke, állati eredetű zsiradékok (sertészsír, vaj) ill. cukor, méz, lekvár, fagylalt, édesített italok (cola, tonik, szörpök stb.), valamint az alkoholos italok.
Elkészítési eljárások közül előtérbe kell helyezni a főzést, párolást, (hagyományos párolás, alufóliás) grillezés. Nem használható eljárás: rántásokkal való sűrítés, helyette speciális habarás (liszt, kefirrel vagy joghurttal és zsírtalan főzőiével kikeverve) célszerű a sűrítendő ételhez adni.
Továbbá nemkívánatos a diétában felhasználni a magas hőfokú zsiradékban való sütést, különösen az un. bő zsiradékban készített ételeket (bundázott húsok, zöldségek, sajtok, belsőségek).
Jól használhatók: a különféle kevert saláták (napraforgó, szója, olíva olajjal dúsítva) a gyümölcsturmixok, levesek és mártások) utóbbi kettőnél kicsi főzési idő.
A húsok elkészítésénél el kell távolítani az összes látható zsiradékot, szárnyasoknál a bőrt.

Étrendminta (energia tart. 2160 kcal):

  • Fehérje 119 g
  • Zsír 54 g
  • Szénhidrát 276 g
Reggeli:tejeskávé alacsony zsírtartalmú tej 5 dl, kávé, édesítő, korpás kifli, 1 db margarin 5 g.
Tízórai:gyümölcsjoghurt 2 dl, búzakorpa 20 g.
Ebéd:hideg gyümölcsleves (80 g alma, 40 g kefir, 8 g liszt, ízesítők). Grillcsirke, petrezselymes burgonya (120 g csirke, 150 g burgonya).
Uzsonna:aludttej (lezsírozott) 2 dl, margarin 5 g, Graham kenyér 100 g.
Vacsora:párolttekercs (120 g hús, 20 g rizs, 30 g borsó, 5 g olaj), kevert saláta (40 g fejes saláta, 40 g paradicsom, 40 g uborka, 40 g zöldpaprika), 1 dl aludttej, citromlé, mustár.
Utóvacsora:gépsonka 30 g, uborka 50 g, Graham kenyér 100 g, margarin 5 g.
Back To Top