skip to Main Content
+36 30 2392424 Online előjegyzés Rendelő Rendelésünk május 10-től zavartalanul működik!

Székrekedés (obstipáció)

Hogyan működik az emésztőrendszerünk Miután megettük, és alaposan megrágtuk az ételt, az ételek és italok áthaladnak a nyelőcsövön és a gyomron, ott lebom­lanak, gyomorsavval hígulnak, és kis mennyiségekben a vé­konybélbe kerülnek. A szénhidrátok, fehérjék, zsírok valamint az ásványi anyagok és vitaminok főleg a vékonybél felső szakaszaiból szívódnak fel és megjelennek a vérben.A megmaradó emészthetetlen táplálék összetevők, főleg növényi rostok, aztán a vékonybélből a vastagbélbe jutnak és a vékonybél, hasnyálmirigy illetve epehólyag emésztő­nedveivel keverednek.A vékony- és vastagbél anatómiája.A vékonybél tartalmának körülbelül 1,5-2 literét juttatja el a vastagbélbe naponta. A vastagbél három részre tagozódik: jobb és bal szegmens, illetve a haránt vastagbélszakasz, amely összeköti őket. A vékonybél folyadéktartalma először a jobb szegmensbe kerül, ahol két napig tartózkodik. Ez alatt a víz és a fontos ásványi anyagok kivonódnak belőle, és a szervezetbe kerülnek. Ez fokozatosan tömöríti a béltartalmat, ami a széklet formálódásához vezet.Később, általában étkezés után, a széklet a jobb szegmens­ből a balba továbbítódik, ahol a tömörítő folyamatok tovább folytatódnak. Amikor a széklet eléri a végbelet, kiváltódik a be­lek nyitásának ingere, és bekövetkezik a székletürítés. Az ételek és italok által megtett útÉtelek és italokNapi bevitel: Kb.1 kg étel és 2 liter folyadék Visszatartási időszáj: másodperceknyelőcső: másodpercekGyomor: 1-4 óraVékonybél: 2-8 óraVastagbél: 10-40 óra A bélmozgások gyakorisága, illetve az áthaladt széklet mennyisége számos tényezőtől függ.Minél több emészthetetlen növényi rostot tartalmaz az étel, annál nagyobb a széklet mennyisége, annál lágyabb a szék­let és annál gyorsabb annak áthaladása, tömörödése és ürí­tése. A rostok legjobb hatásának elérése érdekében, melyek feladata a folyadék felszívása, minimum 2 liter folyadékot kell meginnia naponta. A Német Táplálkozási és Dietetikai Egyesület által javasolt italoszlopJavasolt napi folyadékbevitel: 2000 ml 4 csésze tea vagy kávé 600 ml1 pohár alacsony zsírfar- 200 ml tartalmú tejtermék (pl. író)1 nagy pohár gyümölcslé 250 ml1 nagy pohár zöldség ital 250 ml (pl. paradicsomlé)1 üveg ásványvíz 700 ml Magas rosttartalmú ételek a teljes kiőrlésű termékek, mint a teljes kiőrlésű kenyér (gondosan őrölt teljes kiőrlésű kenyér a bélnyálkahártya kitüremkedései esetén) illetve a müzli, zöldségek, saláták, hüvelyesek, gyümölcsök, lenmag és a korpa. Az állati eredetű élelmiszerek csak kevés rostot vi­szont emészthetetlen kollagént és elasztint tartalmaznak.  A magas rosttartalmú táplálkozás előnyei:Megelőzi és gyógyítja a székrekedéstMegelőzi az olyan bélbetegségeket, mint például a bél­nyálkahártya kitüremkedéseinek gyulladásátJavítja az igen fontos bélflóra állapotátLaktató, ugyanakkor nem tartalmaz hizlaló kalóriákat                           Ezért az egészséges bél mottója: „Egyen sok növényi és kevés állati eredetű táplálékot”. Ez a fajta diéta gazdag létfontosságú vitaminokban és ásványi anyagokban, vala­mint fitté és karcsúvá teszi a testet.Alacsony rosttartalmú diétával túl kevés rost éri el a vas­tagbelet, ami fokozza a széklet tömörödését (túl kemény lesz), és késlelteti annak áthaladását. A főleg finomlisztet, édes te­jes-szószokat és süteményeket tartalmazó táplálkozás ennek egy példája. A hús, a kolbász és a sajt nagyon kevés rostot tar­talmaz, ezért nem sorolhatók az alapvető rostforrások közé. 

Kevés rostSok rost
  
Fehér kenyérTeljes kiőrlésű kenyér
ZsemleTeljes kiőrlésű zsemle
Édes süteményekKétszersült

 Az italok szintén befolyásolják a bélműködést. Míg az ás­ványvizek, gyümölcslevek, gyógyteák jótékony hatásúak, addig a túl sok fekete tea és kakaó kiválthatja, vagy fokoz­hatja a székrekedést. Napi négy csésze fekete teánál illetve kakaónál nem tanácsos többet inni. A savanyú tejtermékek, mint a kefir vagy író valamint a kávé jótékonyan hat a bélmű­ködésre. Reggeli ébredés után igyon meg egy pohár ás­ványvizet egy kevés szilvalével, segít stimulálni a beleit.  Mi történik a bélben?A vastagbélben a víz kivonódik az ételekből a bél simaizma­inak masszírozó hatása által. Ha az áthaladás lelassul, a tápláléktömeg megnő, és túl sok víz vonódik ki. Ez növeli a széklet keménységét és nehezíti az átjutást a végbélbe.Normális emésztés során a víz és a fontos sók a táplálékból a szervezetbe szívódnak fel. A béltartalom összetömörödik, amiből széklet formálódik.Székrekedés esetén a tápláléktömeg megnő, túl sok víz vonódik ki, a széklet keménnyé válik, nehezebb az átjutása a végbélbe.Mivel a vastagbél mozgásait az autonóm (akaratlan) ideg­rendszer szabályozza, pszichológiai (pl. stressz), érzelmi (pl. düh) és környezeti tényezők egyaránt fontos szerepet játszanak az emésztés és székletürítés szabályozásában.Például, utazás vagy terhesség okozhat székrekedést, míg az izgatottság és a kétségbeesés érzése hasmenést vált ki. Közülünk hányan nem tapasztalták a székelés gyakoriságá­nak vagy a széklet állagának változását egy vizsga előtt, a fogorvos felkeresésekor vagy egy hosszú repülőút során?Ezeket az összefüggéseket is figyelembe kell venni, ami­kor a székrekedés okait és lehetséges kezelési módját ke­ressük. Hogyan alakul ki a székrekedés?Mielőtt megvizsgálnánk ezt a kérdést, érdemes tisztázni, hogy mit értünk székrekedés alatt.Nem minden orvos osztja azt a széleskörű véleményt, hogy a napi bélmozgás szükséges. A napi székletürítés nem alapvető fontosságú, és az, aki csak minden máso­dik nap tud a toalettre menni, nem szükségszerűen be­teg.Ahogy már említettük, összetételétől függően az ételek en­nél tovább is a bélben maradhatnak. Az alacsony rosttartal­mú táplálék általában hosszabb ideig marad a belekben, mint a sok rostot és folyadékot tartalmazó. Szóval senki ne tartson „mérgezéstől”, ha egy vagy két napig nincs széklete. Székrekedésről akkor beszélhetünk, ha heti háromnál kevesebb a széklet, és ez jelentős dísz­komfort érzést okoz vagy hasi fájdalommal és felfúvó­dással társul.A székrekedésnek lehetnek szervi okai, mint a gyulladás következtében kialakuló hegesedés a bélben, vagy a bélfal megvastagodása például egy tumor miatt. Emellett más, közvetlenül nem a belekkel összefüggő tényezők is okozhat­nak székrekedést, például alulműködő pajzsmirigy, vagy hosszú ideje fennálló, nem kellőképpen kontrollált cukorbe­tegség. Orvosa ezeket a lehetséges okokat is kiszűri mielőtt elkezdi a terápiát. Tanácsos szakorvoshoz (gasztroenteroló­gus) fordulni, ha pontosan tudni akarja a székrekedés okát.Ennek ellenére gyakori, hogy nincsenek ilyen okok. Ez esetben funkcionális székrekedésről beszélünk. Minden okunk megvan feltételezni, hogy a funkcio­nális székrekedés fő oka az étkezési szokások nagymér­tékű változása, amely az iparosodott országokban igen jelentős. Az évtizedek során a zsírok, „egyszerű” cukrok és fehérjék bevitele meghaladta a komplex szénhidrátok és rostok fogyasztá­sának mértékét. Azonban beleink megfelelő működése a szénhidrátoktól és a rostoktól függ. A funkcionális székrekedés nagy­mértékben a civilizált életstílushoz társul. Öt té­nyezőnek van fontos szerepe1. A táplálék összetételeFogyasszon több növényi és kevesebb állati eredetű élelmiszert! Túl sok állati eredetű és túl kevés növényi táplálékot fogyasz­tunk. Az átlag európai polgárok sok zsírt, alkoholt és cukrot fo­gyasztanak. A hús és kolbászfogyasztás szintén magas. Ez­zel szemben a gyümölcsökből, zöldségekből és teljes kiőrlé­sű termékekből eredő napi átlagos rostbevitel körülbelül 22 gramm, ami jóval kevesebb, mint az ajánlott minimum napi 30 gramm. Akkor fogyaszt elegendő mennyiségű rostot, ha elfo­gyaszt 500 gramm zöldséget és burgonyát, 250 gramm gyü­mölcsöt (pl. 2 almát) és négy szelet teljes kiőrlésű kenyeret minden nap.Táplálékaink már olyannyira feldolgozottak mielőtt megesszük őket, hogy alig marad munkája a bélnek. A legtöbb, ma­napság fogyasztott étel félkész vagy késztermék. Nemcsak a gyorsételek, édességek, üdítő italok ártanak a bélrendszernek. Annyira alacsony a növényi rostok mennyisége, hogy csak na­gyon kevés emészthetetlen anyagot kell a beleknek eltávolíta­ni. Az italok gyakran gazdag tápértékűek (cukor, alkohol) és szintén kevés emészthetetlen maradékot tartalmaznak. A vas­tagbél nem töltődik meg kellőképpen, és az ételmaradék túlsá­gosan összetömörödik, túl lassan továbbítódik, ami székreke­déshez vezet. Ha a vastagbél kellőképpen töltődik és a szék­let lágy, csak akkor van megfelelő ürítés. A nagy mennyiségű széklet a beleket tágulásra készteti. Ez stimulálja a széklet to­vábbhaladását, és megkönnyíti a székletürítést. 2. Mozgásszegény életmódMozogjon rendszeresen! Napjainkban sok ember íróasztalnál dolgozik, és az egész napot ülve tölti. Szervezetünk nem szokott még ehhez hoz­zá. Liftet, mozgólépcsőt, autót, buszt és vonatot használunk a jövés-menéshez, szóval alig kell magunkat megmozgatni. Esténként és hétvégenként csak a legsürgősebb házimun­kák elvégzésére van időnk, és ami kevés szabadidőnk ma­rad, azt a televízió előtt töltjük. A háztartásban is mixerek, ruhaszárítók, mosó- és moso­gatógépek illetve konyhai készülékek teszik még feleslege­sebbé a fizikai munkát.A bélmozgás lelassul, a táplálék át­haladása késlekedik, és több víz vonódik ki belőle. Ez keményebbé és kisebb térfogatúvá teszi a székletet, és megnehezíti az ürítését. Az optimális bélmozgás több testmoz­gást jelent. Mellesleg ez nem csak a belek számára előnyös. A keringési rendszer szintén meghálálja a napi tréninget hosszú séták, úszás, jogging, sétálás, táncolás vagy biciklizés for­májában azzal, hogy megfelelően működik, és jó közérzetet biztosít. Ön pedig karcsú, aktív és egészséges marad.  3. Elégtelen folyadékbevitelLegalább 2 liter folyadékot igyon naponta! A víz a vastagbélben kivonódik a táplálékból, mert nagyon fontos a szervezet számára, melynek meg kell védenie ma­gát a kiszáradástól. Ez a folyadék nem csak az ételekből és italokból származik, hanem az emésztőnedvekből is. A vas­tagbél napi 2 liter vizet nyer ki a szervezetből. De ha túl ke­vés az étel és ital formájában elfogyasztott folyadék, a szék­let keménnyé és tömörré válik. Legalább 2 liter folyadékot kellene inni naponta.4. Zaklatott életstílusKerülje a stresszt és gyakorolja a relaxációt! A legtöbb ember életmódja sokkal zaklatottabb, mint koráb­ban. Sajnos a stressz mindennapossá vált. Ingázás a munkába, idegesség a munkahelyen és az általános időhi­ány mind-mind az oka a toalettre menés halogatásának, ugyanis a székletürítési inger akarattal elnyomható. A szék­let tovább tartózkodik a bélben, tovább tömörödik, és egy bi­zonyos pontnál már nem érzi a székletürítés ingerét – kikap­csolta azt. Mindig menjen a toalettre, ha a belei az ürítést jel­zik, mert meg tudja szokni, hogy ismét törődjön vele. 5. GyógyszerelésKérdezze meg orvosát vagy gyógyszerészét a gyógy­szerek bélre gyakorolt hatásáról! Számos gyógyszer okozhat, vagy fokozhatja a székrekedést. Ilyenek főleg a szívgyógyszerek, fájdalomcsillapítók, kalciumot és alumíniumot tartalmazó savlekötők, néhány, a magas vérnyo­más kezelésére szolgáló gyógyszer, valamint a depresszió és más neurológiai betegségek kezelésére használt készítmény. Hogyan hatnak a hashajtók?A hashajtók szedése előtt mindig kérje ki orvosa véleményét! A hashajtók ott hatnak, ahol kell, azaz magában a bélben, főleg a vastagbélben. Alapvetően hasonló a hatásmechanizmusuk: növelik a széklet víztartalmát, térfogatát és lágyságát, valamint biztosítják a jobb áthaladást és a könnyebb ürítést. Ugyanakkor vannak különbségek abban, hogy a különböző készítmények hogyan érik el ezt, és milyen mellékhatásaik vannak.  Bélfal izgatásával ható hashajtókA gyógynövények, természetes anyagok nem jelentenek mindig biztonságot! A növényi hashajtók (szennalevél, aloé, rebarbara gyökér) és az ezeket tartalmazó egyéb készítmények nem csak megakadályozzák a víz szervezetbe jutását, de fokozzák annak kiválasztódását a szervezetből. Ez előnyös lehet a széklet sűrűségének szempontjából, mert lágyítja azt, és megkönnyíti a transzportját, de hosszú távú használat során a szervezet kiszáradását és létfontosságú ásványi anyagok elvesztését okozhatja.Sok ember úgy gondolja, hogy a növényi jelzővel illetett hashajtó a legkíméletesebb. Holott ez nem minden esetben igaz. Alapvetően a hashajtók az orvos kezébe valók, és csak rövid távú alkalmazásra javasoltak. A szervezet több mint 60 %-a víz. Minél idősebbek leszünk, annál kevesebb vizet tartalmaz a szervezetünk. A víz létfon­tosságú a szervezet számára. Az ásványi anyagok a szerve­zetünk számos funkciójához szükségesek.Nagymértékű víz és ásványi anyag elvesztése kiter­jedt következményekkel jár, amit nem lehet figyelmen kívül hagyni: a vese, az idegek és a szív működési rend­ellenességeit eredményezheti.Ezenkívül számos hashajtó olyan mértékben stimulálja a bélműködést, hogy a vastagbél már nem tud megfelelően re­agálni a saját ellenőrző mechanizmusára. A stimuláns, „drasztikus” hashajtóknak ezek a különféle hatásai egy ördögi kört hoznak létre, mely hamarosan normálissá válik; nagyobb adag hashajtó használatát teszi szükségessé, mi­vel a bél saját mozgató funkciója tartósan károsodik az ellen­őrző mechanizmusok és a bélfalban található idegek hashaj­tók általi állandó stimulációja miatt. Az ásványi anyagok (ká­lium) elvesztése károsítja a bélmotilitást. A székrekedés egyik fő oka a hashajtók nem megfelelő használata.Az a széles körben elterjedt nézet, hogy a növényi hashaj­tók általánosan nem károsak, mivel természetes anyagok, téves. Főleg hosszú távú használatuk esetén kell nagy óva­tosságot gyakorolni a hashajtó kiválasztásánál.Ozmotikus hashajtók(Sók és mesterséges cukrok, például laktulóz, mint hashajtók) Ezek azok a hashajtók, melyek kizárólag a víz belekben tartásával hatnak. Tipikus példájuk a sótartalmú hashajtók, Karlsbadi só vagy Glauber só és keserű só. A szénhidrátok­nak, laktóznak, laktulóznak, laktitolnak, mannitolnak vagy szorbitolnak szintén van hashajtó tulajdonságuk.Ezek a hashajtók biztonsággal szedhetők néhány héttől pár hónapig terjedő rövid távú periódus esetén, de ha rendkívül nagy adagban relatíve hosszú ideig alkalmazzák őket, ak­kor felboríthatják a szervezet só-víz háztartását, és így fo­kozzák a székrekedést.    SíkosítókA síkosítók, mint a paraffin és glicerin azáltal fokozzák a bél­mozgást, hogy lágyítják a székletet. A paraffint manapság csak ritkán alkalmazzák, ami jogos; de nincs okunk kifogá­solni a glicerines kúp rövid távú használatát. Székletformáló hashajtók Anövényi székletformáló hashajtók viszonylag hosszú távon vagy állandó jelleggel alkalmazhatók. A székletformáló hashajtók megkötik a vizet és megduzzad­nak, emészthetetlen rostjaik növelik a széklet térfogatát. A széklet lágyabbá válik, és a transzportja javul.Nem sza­bad őket összetéveszteni olyan növényi hashajtókkal, mint a szenna levél.Ilyen a székletformáló hashajtó a lenmag, búzakorpa, vagy egy bizonyos útifű magja (pl. Mucofalk°). A Mucofalk°-ban használt útifű magja az úgynevezett psyllium héj.Ez a természetes és biztonságos növényi rostforrás fokozza a bélműködést azáltal, hogy megköti a vizet és megduzzad a székletben, növeli annak térfogatát az emészthetetlen rostjaival, és lágyítja a székletet. Ily mó­don stimulálja a belek nyitásának ingerét, és biztosítja a megfelelő székletürítést.A székletformáló hashajtó a bélflóra szaporodását és gazda­godását is fokozza, amely növeli a széklet térfogatát, puhítja az állagát és javítja a transzportját. A bélflóra az immunrendszer része. A megfelelő bélflóra a szervezetet fitten és egészsége­sen tartja. A belek jobb kitöltése hatékonyabbá teszi annak mű­ködését, a vízmegkötés pedig lágyabb állagot ad a székletnek. Mi a teendő, ha nincs bélműködés a hashajtók használatának ellenére sem, vagy talán éppen amiatt?Mivel a hashajtók széles választéka elérhető, nem csak a gyógyszertárakban, és viszonylag egyszerű megoldást kínál­nak egy kellemetlen és gyakran zavaró problémára, sok be­teg nem konzultál az orvosával addig, amíg a hashajtók vi­szonylag hosszú távú használatuk után már nem váltják ki a kívánt hatást. A székrekedés okaként gyakran nem gondo­lunk a hashajtókra.Számos esetben ez annak tulajdonítható, hogy a szerve­zet fokozatosan hozzászokik ezekhez a (stimuláns) anya­gokhoz, és egy ördögi kör alakul ki, melynek megszakítása nem egyszerű feladat.Mivel az idők során szervezete hozzászokott a hashajtóhoz, a tüne­tek kezdetben rosszabbodhatnak, amikor abbahagyja a sze­dését. Keresztül kell mennie egy valódi elvonási folyamaton, ha tartósan meg akar szabadulni a tüneteitől. A hashajtókat fokozatosan kell elhagyni, és a növényi alapanyagokban és folyadékban gazdag táplálkozásra óvatosan kell átállni. Orvo­sa tisztában van ezzel, és meg fogja győzni arról, hogy ez a nehéz lépés mennyire szükséges. Legyen türelmes!Dietetikusok és élelmezési szakértők, akik az orvosával együttműködnek ezen és más területeken, segítenek Önnek az átállásban. Megéri. A belei és az egész szervezete meg fogja köszönni a megfelelő működésével, aktívan fitten és egészségesen tartva Önt, amennyire csak lehetséges.Az eddig használt hashajtók abbahagyása viszont nem jelenti azt, hogy a továbbiakban egyáltalán ne használhatná őket. Ugyanakkor olyan készítményeknek kell lenniük, melyek nem ártalmasak a belekre hosszú távon sem. Ilyen készítmények leginkább a székletfor­máló hashajtók. Kezdetben lehet, hogy nem boldogul egyedül ezen készítmények alkalmazásával, mert a belek fokozatosan hozzászoktak más anyagokhoz. Tehát néhány esetben szükséges lehet más termékeket al­kalmazni kiegészítésképpen, például laktózt, laktulózt vagy Karlsbadi sót. Ha a székrekedés makacs, hashajtó kúpot is használhat minden harmadik napon. Ugyanakkor mindig konzultáljon az orvosával, ha nem boldogul a jelenlegi keze­léssel. Semmiképpen se térjen vissza a korábban szedett készítményhez! A hashajtók megvonása nem olyan egysze­rű, hogy megyünk és veszünk egy feltehetően biztonságos hashajtó teát!Emellett nagyon fontos az életmódváltás!Nevezetesen ez jelenti:•Magas rosttartalmú táplálkozás követése (teljes kiőrlésű termékek, sok gyümölcs és zöldség), és a nagyon puffasz­tó ételek (pl. nyers káposzta) kerülése.•Sok folyadék fogyasztása (gyümölcslevek, kefir, ásványvíz), mely különösen fontos, ha székletformáló hashajtót szed, mert kellőkép­pen megduzzasztja a növényi anyagokat a bélben. De kerül­je az olyan hasfogó italokat, mint a fekete tea, kakaó és vörös bor.•Elegendő testmozgás. Szánjon időt a mindennapi toalett használatra, és ne ha­logassa azt a mindennapi zaklatott életmódjában. Egy kis türelemmel ezek a szokások képessé teszik az emésztő­rendszere helyreállítására.Mivel a székletformáló hashajtók természetes úton, a belek károsítása nélkül szabályozzák a bélműködést, nem áll fenn annak a veszélye, hogy visszaessen a hashajtók adagjának fo­lyamatos emelését eredményező ördögi körbe, még ha évekig is szedte azt. Ellenkezőleg, a székletformáló hashajtókban talál­ható vízoldékony, székletformáló hatóanyagok a kolesz­terinszintet is csökkentik – ennek bizonyítására folynak most ígéretes vizsgálatok – más bélbetegségeket is megelőznek.Az egészséges étkezés alapja a teljes kiőrlésű termékek, sok zöldség és burgonya (legalább 500 gramm naponta), va­lamint gyümölcs (legalább napi 250 gramm). Ezeket társít­hatjuk egészséges, zsírszegény állati eredetű ételekkel, mint például hallal, baromfival, sovány hússal, zsírszegény tejter­mékekkel és sajtokkal. A cukor, a magas cukortartalmú éte­lek, vaj, margarin és olaj illetve alkohol fogyasztását mérsé­keljük, hogy a szervezet fitt és aktív maradjon. A táplálékpi­ramis egy olyan diétát is kínál, amely majdnem lehetetlenné teszi, hogy elhízzon, csökkenti a fokozatosan felszedett súly­felesleget, és elegendő vitaminnal illetve ásványi anyaggal látja el. Másik alapvető szempontja az egészséges étkezési szokásoknak a napi minimum 2 liternyi kalóriaszegény vagy kalóriamentes italok fogyasztása. Irodalom A bélműködés normalizálása székrekedés esetén.Betegtájékoztató füzetek. Dr. Falk Pharma GmbH 2004.www.drfalk.hu

Back To Top